Jaké jsou výhody šroubových kompresorů a kdy takový stroj potřebujete?

Stanovit si jasné výhody a nevýhody může být u některých strojů obtížné. To, co pro jednoho představuje přednost, pro druhého značí jasné minus. A tak je to i u šroubových kompresorů. V tomto článku si povíme, v jakých případech jsou schopnosti šroubových strojů nezastupitelné. Projdeme si blíže samotnou konstrukci, údržbu, která majitele čeká a v neposlední řadě i ceny.

Konstrukce šroubových kompresorů a srovnání s pístovými stroji

Nejen na domácím trhu se objevují hlavně dva principy vzduchových kompresorů. Kutilskou a řemeslnickou jedničkou jsou jednoznačně pístové kompresory. Málokterý z malých živnostníků by dokázal koncepci šroubového kompresoru využít. Taková investice by se mu zkrátka nevyplatila a níže si uvedeme i důvod, proč by šroubový stroj v běžných řemeslnických podmínkách nejspíš jenom trpěl a přicházel o vlastní životnost a spolehlivost. A to i v případě, kdy by mu byla dána maximální péče.

Pochopit tento fakt vám pomůže blízké seznámení se samotnou konstrukcí a odlišností pístových a šroubových kompresorů. Samozřejmě, že oba vyrábějí stlačený vzduch, ale pístový kompresor je připraven pro přerušované dodávky vzduchu a šroubový naopak pro nepřetržité.

Uvnitř pístového kompresoru pracuje píst, podobně jako ve spalovacím motoru. Na rozdíl od výbuchu paliva však stlačuje vzduch a vypouští ho do tlakové nádoby, kde se vytváří zásoba vzduchu pro okamžité použití pracovníkem. Zásoba vzduchu umožní, aby se agregát vypnul a mohl vychladnout, než kompresor znovu sepne pro doplnění zásoby. Rychlý pohyb pístu způsobuje velké zahřívání i přes všechny speciální těsnící kroužky či olejovou lázeň. To takové proti sobě se odvalující šrouby uvnitř šroubového kompresoru snadno přehřát nelze. Přesněji ne na takovou teplotu, která by stroji škodila. Můžete si všimnout, že velká část šroubových kompresorů je s tzv. pomaloběžným šroubovým blokem. V přímém spojení s elektromotorem jde zároveň o velmi tiché a na údržbu poměrně nenáročné zařízení. Stačí, když se člověk o kompresor dobře stará, vyměňuje olej a spotřební díly. Šroubový stroj pak běží spolehlivě po dlouhé roky. A to jsme ještě nezmínili efektivitu. Cena za m3 stlačeného vzduchu je nižší než u pístového kompresoru. Celý systém stlačeného vzduchu, všechny válce, ventily, pneumatická nářadí či automatizační technika navíc ocení i vyšší kvalitu stlačeného vzduchu, který jejich vnitřnosti tolik nezanáší kondenzátem, olejovými výpary a mechanickými nečistotami z nasávaného atmosférického vzduchu.

Zdá se tedy, že šroubový kompresor přináší majiteli samé výhody – vyšší efektivitu výroby stlačeného vzduchu za nižší cenu, menší starosti s vysokými teplotami a nutností mimořádně komplexní úpravy vzduchu a v neposlední řadě i zanedbatelnou hlučnost, což ocení každý, kdo bude v blízkosti kompresoru pracovat. A kdo může tyto výhody čerpat?

Použití šroubových kompresorů v praxi

Z výše zmíněných benefitů bude mít radost pouze ten, kdo správně šroubový kompresor dimenzuje vzhledem ke svému provozu, který musí být – a toto je podmínka, nepřetržitý. Provoz šroubových kompresorů má tedy jednu obrovskou zákonitost, a tou je provoz na směny, neustálá výroba. Není tedy divu, že v běžných provozech těžko šroubový kompresor najdete. Naopak ve všech velkých průmyslových podnicích, hlavně v automotive nebo v potravinářství, zkrátka všude, kde neznají ani víkendy a jedou nonstop, jsou vždy instalovány šroubové kompresory. Co by se stalo, kdyby kompresor často vypínal? Chladl by v něm olej, do něhož by se dostávala vlhkost z atmosférického vzduchu. Postupem času by se kondenzát v útrobách hromadil a nakonec by majiteli zbyly oči pro pláč kvůli drahému servisu zrezlých vnitřních součástí, hlavně drahých šroubovic, na nichž celá výroba stlačeného vzduchu stojí.

Šroubový kompresor musí být zkrátka přesně dimenzován na danou výrobu a pokud víte, že ho potřebujete, konzultujte výběr velmi pečlivě s některým z odborníků přes kompresory a stlačený vzduch. Vysvětlí vám všechna úskalí, připraví na všechno, co vás při takovém provozu čeká, ale hlavně vybere správný typ stroje. Pokud je vzduchový kompresor příliš malý, nezvládne dodat požadované množství vzduchu. Pokud je naopak příliš velký, tak se pořád zapíná a vypíná, tím chladne olej a následky jsme si už uvedli…

Nevýhodu částečně kompenzuje frekvenční měnič, který dokáže zpomalit šroub v kompresoru až na 30 % výkonu, ale je to další zařízení, do kterého musí majitel investovat a správně ho nastavit (většinou bývají přednastaveny přímo od výrobce, takže je lze snadno přizpůsobit pro řízení daného kompresoru). Odborníci udávají, že vhodnou instalací frekvenčního měniče a dalších opatření kvůli zbytečným nákladům dokáže majitele šroubového kompresoru snížit náklady až o 25 %. Většina nových šroubových kompresorů má naštěstí také chytré řídící jednotky se sofistikovanými programy. Oblíbené jsou zařízení s názvem ICONS (Intelligent CONnectivity System). ICONS bdí nad tím, jak efektivně kompresor pracuje, zdali potřebuje hned nebo v blízké budoucnosti údržbu či servis. Majitel získá cenné informace o tom, jaký je poměr běhu kompresoru naprázdno a v zátěži. ICONS je schopen analyzovat pracovní cykly strojů, vyhodnocovat je a uvádět chod kompresoru do nejvýhodnějšího režimu z hlediska spotřeby energie. Tohle všechno je zcela klíčové vzhledem k dnešnímu růstu cen energií. Proto buďte řádní hospodáři.

Ceny a údržba šroubových kompresorů

Šroubové kompresory se sofistikovanými řídícími jednotkami, ale i nejmenší řady olejem mazaných strojů, například od MARK Compressors, nejsou nijak laciné, to si řekněme na rovinu. Oproti pístovým kompresorům jde o ceny vyšší o desítky tisíc. Startovní ceny se pohybují okolo 50 – 60 tis. Kč. Není však problém utratit i statisíce, pokud jde o špičkový stroj pro velké průmyslové podniky. Má mít majitel strach, že náročné zařízení postihují i nákladné poruchy? Pokud budou dodržovány servisní intervaly, není čeho se obávat. Šroubové kompresory jsou nadmíru spolehlivé.

Spojují je tři typy servisů:

  • servis A se provádí jednou za rok nebo po 2 000 motohodinách provozu
  • servis B se provádí jednou za dva roky nebo po 4 000 až 6 000 motohodinách provozu
  • servis C se provádí jednou za tři roky nebo po 8 000 až 12 000 motohodinách provozu

Běžný servis obsahuje výměnu oleje, sacího filtru, olejového filtru nebo čištění chladiče a promazání různých částí kompresoru. A přesně takovou údržbou spolehlivosti šroubového kompresoru napomůžete.