Vhodné kolo je potřeba vybírat dlouho

simonfdr / Pixabay

Jízda na kole má obrovské množství pozitiv a v podstatě žádná negativa, tedy až na cenu samotného stroje. Ta nemusí být naštěstí kdovíjak vysoká, pokud se člověk nechystá na závody. Ovšem i mnozí sváteční jezdci rádi používají drahá super kola.

Cena ovšem není jediné kritérium, které je při výběru bicyklu nutné brát v potaz. Je nezbytné se zaměřit i na další vlastnosti.

1. Typ

Ze všeho nejdřív by měl mít člověk ujasněno, jestli chce jezdit jen tak po městě, zdolávat dlouhé trasy na silnicích či se pohybovat spíše v horském terénu. Pro každé prostředí je vhodný jiný druh kola.

Městská kola jsou ideální do větších aglomerací. Jsou maximálně pohodlná, a navíc i praktická. Obvykle totiž disponují držákem na tašky, takže cyklista může po cestě třeba i nakoupit.

Velmi populární jsou i horská kola. Již z jejich názvu je zřejmé, že jde o stroje do terénu. Ty se dají pořídit i za relativně malé peníze. Nicméně mnohem lepší je přeci jen investovat pár tisícovek navíc a pořídit si pořádné kolo pocházející třeba z řady GT Aggressor. Velmi dobrá jsou však kola GT i na silnicích.

Ne všichni cyklisté jsou vyhranění. Většina lidí má rádo jízdu jak po rovném povrchu, tak i v nerovném terénu. Pro takové existuje kompromis ve formě bicyklů gravel, jež jsou rychlé na asfaltových cestách a zároveň se nebojí ani různých výmolů. V této kategorii je možné si vybrat například velmi oceňovaná kola GT Grade.

2. Velikost

Velkou roli hraje samozřejmě i velikost stroje. Ledacos se dá samozřejmě nastavit, avšak mnohem lepší je sáhnou po kole, které bude svou velikostí odpovídat výšce cyklisty. Kdo by snad nevěděl, jak se kolo vybírá podle výšky, měl by se obrátit na prodejce a nechat si poradit.

3. Materiál

Aby kolo fungovalo podle předpokladů, musí být vyrobeno z kvalitních suroviny. Určitě je dobré vyhnout se verzím s ocelovými rámy, jež nejsou dost odolné, a hlavně hodně váží. Minimem by měl být u kola hliníkový rám, který je lehčí a podstatně houževnatější než kostra z oceli.

Mezi špičku pak patří rámy z titanu, respektive karbonu. Jsou lehounké a zároveň hodně vydrží. Na druhou stranu je potřeba si za ně pořádně připlatit.